REKLAMA

Programista 1/2018 (68) – Własna wersja Androida – spis treści

Zapraszamy do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Miesięcznik jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB i MOBI oraz AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne. 

Wydanie dostępne jest też w salonach Empik do 5 kwietnia 2017 roku.

JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Co nowego w świecie języka C (>>więcej o tym artykule<<)

C18 – tak najprawdopodobniej będzie brzmiała nazwa nowego standardu języka C. Aby tak się stało, komisja standaryzacyjna musi zakończyć nad nim prace na tyle prędko, aby organizacja ISO mogła go przyjąć jeszcze w w tym roku. W tym artykule opisano wybrane zmiany spośród tych, które mają być wprowadzone.

Paweł "KrzaQ" Zakrzewski

Transakcje rozproszone w Spring Boot (>>więcej  o tym artykule<<)

Coraz więcej organizacji, czy to bankowych czy przemysłowych, zaczyna rozumieć i doceniać korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie Spring Boot w procesie wytwarzania oprogramowania. Jednocześnie chcąc iść z duchem czasu, nie mogą sobie pozwolić na utratę tak ważnych funkcjonalności, jakie do tej pory oferowały serwery aplikacyjne (ang. application servers) – mowa tutaj o transakcjach rozproszonych (ang. distributed transactions).

Paweł Kołuda

PROGRAMOWANIE URZĄDZEŃ MOBILNYCH

Własna wersja Androida – nie tak trudno jak myślisz (>>więcej o tym artykule<<)

Android to system operacyjny oparty na jądrze Linuksa, którego pierwotnym celem była obsługa smartfonów. Jego główną zaletą jest elastyczność pozwalająca uruchamiać go na różnych urządzeniach oraz dostosowywać jego wygląd i zachowanie do swoich potrzeb. Ta zdolność do adaptacji sprawiła, że Android jest dziś używany nie tylko na telefonach komórkowych, ale również na tabletach, telewizorach, zegarkach oraz w samochodach. Odgrywa też ważną rolę w branży Internetu Rzeczy (ang. Internet of Things). Według firmy Google, w maju 2017 na świecie było ponad 2 miliardy aktywnych urządzeń kontrolowanych przez system Android.

Piotr Jastrzębski

PROGRAMOWANIE SYSTEMOWE

Wykrywanie zmian w systemach plików UNIX/Linux za pomocą skryptów BASH/Korn Shell i sum sprawdzających

Jesteś użytkownikiem Linux lub BSD? Lubisz oprogramowanie o otwartych źródłach? Niepokoją Cię potencjalnie niekontrolowane zmiany w systemie plików lub chcesz wiedzieć o nich więcej? W tym artykule opisano, jak śledzić zmiany w systemie plików pomiędzy wybranymi datami, i podano gotowe skrypty wraz z opisem działania i użycia. Miłej lektury i niech wszystkie zmiany w Twoim systemie będą kontrolowane!

Wojciech Potentas

PROGRAMOWANIE APLIKACJI WEBOWYCH

Programowanie interaktywnych diagramów z wykorzystaniem GoJS

Od dłuższego czasu możemy zauważyć transformację tego, czym jest sieć WWW. Podczas gdy początkowo mieliśmy do czynienia jedynie z prostymi stronami tekstowymi, dziś potrafią być pełnoprawnymi aplikacjami. Programowanie ich, w szczególności graficznych i interaktywnych, nie jest wcale tak prostym zadaniem – jednak z pomocą przychodzi sporo bibliotek JavaScriptowych mających na celu to ułatwić. W niniejszym artykule chciałbym wziąć na tapet GoJS – bibliotekę stworzoną z myślą o interaktywnych wizualizacjach danych.

Tomasz Świstak

Xamarin. Tworzenie wieloplatformowych aplikacji mobilnych

Istnieje bardzo wiele metod tworzenia wieloplatformowych aplikacji mobilnych. Począwszy od rozwiązań ściśle natywnych, dostarczanych przez twórców poszczególnych platform, poprzez rozwiązania wieloplatformowe, unifikujące języki i narzędzia programowania, aż do rozwiązań hybrydowych, w których aplikacje mobilne powstają w oparciu o techniki webowe i w pełni zunifikowane interfejsy programistyczne. W tym artykule chciałbym pokazać, w jaki sposób tworzyć natywne aplikacje mobilne przy użyciu narzędzi Xamarin oraz języka C#.

Dawid Borycki

INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA

Algorytmy ewolucyjne: wydajne metody rozwiązywania złożonych problemów optymalizacyjnych

Kiedy mówimy o metodach Soft Computingu, nierzadko wymieniamy jedynie sztuczne sieci neuronowe. Jednakże innym koronnym przykładem algorytmów służących do rozwiązywania złożonych problemów optymalizacyjnych są algorytmy ewolucyjne. Pozwalają one bowiem na jednoczesne rozpatrywanie wielu rozwiązań, które mogą prowadzić do rozwiązania optymalnego.

Maciej Szymkowski

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

Konteneryzacja z Rancherem

W dobie popularności konteneryzacji warto zastanowić się, jakie rozwiązanie wybrać do zarządzania mikroserwisami na małą i średnią skalę. Poznajmy Ranchera – proste narzędzie do zarządzania kontenerami – oraz szybki sposób jego instalacji za pomocą Ansible.

Michał Pawlik

LABORATORIUM TEINA

Podglądaj i podsłuchuj, czyli jak testować oprogramowanie z użytkownikami

Tytuł może brzmieć nieco zaczepnie. Chodzi jednak o proste zasady, związane z testowaniem z użytkownikiem końcowym. Czy to mowa o prostej stronie internetowej sklepu e-commerce czy oprogramowaniu do kompleksowej obsługi transakcji płatniczych online, trzeba pamiętać o tych, którzy finalnie będą z tego korzystać. Bardzo często wpada się bowiem w pułapkę myślenia, że jako architekt systemu, grafik czy programista – „wczuję się”, „wiem lepiej”, „sam wymyślę”. Tak naprawdę każdy, kto uczestniczy w tworzeniu oprogramowania, ma już zaburzoną wizję potrzeb użytkownika końcowego. Znając proces powstawania, wiedząc, jak coś będzie działać, trudno spojrzeć „świeżym okiem”. Dlatego warto testować: obserwować i słuchać użytkownika.

Katarzyna Małecka

KLUB DOBREJ KSIĄŻKI

The Manga Guide. Mikroprocesory

Mariusz „maryush" Witkowski