REKLAMA

Programista 1/2017 (56) – Android na sterydach – spis treści

Zapraszamy do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Miesięcznik jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB i MOBI oraz AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.

Magazyn do końca marca 2017 r. jest też w salonach Empik.

BIBLIOTEKI I NARZĘDZIA

Szablony w Android Studio (>>więcej o tym artykule<<)

Android Studio zawiera wiele szablonów aktywności, fragmentów i innych gotowych kawałków kodu. Umożliwiają one szybkie generowanie zamkniętych kawałków projektu – oszczędzając w ten sposób trochę czasu programisty. Spróbujmy napisać taki szablon samodzielnie.

Wojciech Sura

ReactiveX – programowanie reaktywne w niemalże każdym języku i systemie

Programowanie reaktywne, razem z funkcyjnym, już od lat jest zapowiadane jako paradygmat przyszłości. O tym, na ile jest ono praktyczne, decyduje jednak głównie wsparcie od strony biblioteki lub języka programowania. W ostatnich latach powstało kilka bibliotek, które wspierają programowanie reaktywne. Pośród nich, szczególnie w świecie Javy i JavaScript, wyróżnia się ruch ReactiveX. Zapewnia on rozbudowane i funkcjonalne biblioteki z tymi samymi narzędziami dla wielu różnych języków i platform.

Marcin Moskała

PROGRAMOWANIE APLIKACJI MOBILNYCH

Azure Mobile Apps i platforma Xamarin

Aplikacje mobilne stają się coraz bardziej popularne. Nie tylko ze względu na gry oraz aplikacje, ale również dlatego, że coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych w pracy. Są one nieodłącznym elementem coraz większej ilości tworzonych systemów. Duża część aplikacji mobilnych to interfejs między użytkownikiem końcowym a resztą systemu. Każda bardziej złożona aplikacja mobilna jest spięta z backendem, który odpowiada za komunikację i wymianę danych. Dlatego tak ważne jest, z jakich usług decydujemy się skorzystać, żeby połączyć aplikację z resztą systemu. W niniejszym artykule przedstawiona została usługa Azure Mobile Apps, która odpowiada za wsparcie aplikacji pod kontem backendu, powiadomień czy też uwierzytelnienia.

Daniel Krzyczkowski

Android na sterydach: Native Activity w parze z OpenGL ES 3.0 (>>więcej o tym artykule<<)

Tworzenie gier na platformy mobilne często wiąże się z trudnymi decyzjami. Jedną z nich jest także wybór technologii. Skorzystanie z C++ na systemie tak mocno kojarzącym się z technologiami zarządzanymi może wydać się bolesną decyzją. Zyski, jakie można jednak osiągnąć z tego tytułu, mogą przesłonić kilka niedogodności.

Mateusz Semegen

PROGRAMOWANIE ROZWIĄZAŃ SERWEROWYCH

Nginx – (nie)zwykły serwer WWW i nie tylko (>>więcej o tym artykule<<)

Rosnący w ostatnich latach ruch w sieci zmusił programistów do opracowania nowych rozwiązań i architektur, które będą w stanie obsłużyć dziesiątki tysięcy zapytań na sekundę. W tym artykule postaram się przybliżyć możliwości, jakie daje jeden z najbardziej popularnych serwerów, który jako pierwszy przekroczył barierę 10 tysięcy zapytań na sekundę.

Maciej Nabożny

PROGRAMOWANIE SYSTEMOWE

Pora spać! Zarządzanie energią w ARMv8

Najnowsza generacja 64-bitowych procesorów ARM z powodzeniem wykorzystywana jest w różnych segmentach rynku nowoczesnej elektroniki. Urządzenia mobilne, coraz śmielsze próby wejścia w zdominowany przez Intel świat serwerów czy czekająca nas nowa rzeczywistość utkana „inteligentnymi” urządzeniami tzw. Internetu Rzeczy (IoT – Internet of Things) – oto przykłady, gdzie ARMv8 buduje swoją pozycję. Jednym z głównych powodów powodzenia tego typu procesorów jest połączenie wysokiej wydajności, niskiego poboru energii i zunifikowanych metod umożliwiających efektywne zarządzanie jej zużyciem. Przekonajmy się, jak wygląda to od strony systemu operacyjnego.

Marcin Wojtas

PROGRAMOWANIE APLIKACJI WEBOWYCH

Własny blog z Umbraco w 1,5 godziny

Popularność blogów nieustannie rośnie, a na rynku IT wszystko, co z nimi związane, z reguły sprowadza się do jednego słowa i narzędzia – WordPress. Idąc na przekór oklepanym schematom, serię artykułów poświęconych innemu systemowi do zarządzania treścią, który zdobywa powoli popularność również w Polsce – Umbraco CMS – chciałbym rozpocząć właśnie od tematu poświęconego temu, w jaki sposób możemy zbudować z jego wykorzystaniem prostego bloga (w dodatku nie poświęcając na to więcej niż 1,5 godz.).

Marcin Zajkowski

BEZPIECZEŃSTWO

Nietypowe metody wykorzystywane w atakach phishingowych

Celem artykułu jest zwiększenie powszechnej świadomości, że phishing to już nie tylko proste wysłanie wiadomości z podrobioną stroną WWW i próba wyłudzenia naszego hasła do poczty – czasami jest to znacznie bardziej zaawansowany i lepiej zaplanowany strategicznie atak. Warto poznać te „nietypowe” metody, ponieważ być może ich znajomość uchroni nas przed niebezpieczeństwem.

Artur Czyż

TESTOWANIE I ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ

Zastosowanie grafów w projektowaniu przypadków testowych.
Segmentacja grafów

Podczas projektowania systemów informatycznych pojawiają się na ogół różne propozycje implementowania przepływu danych, statusów obiektów oraz GUI. Sposób implementacji systemu lub jego elementów składowych ma wpływ na późniejsze projektowanie przypadków testowych w okresie wytwarzania oprogramowania, w którym jest to możliwe na podstawie specyfikacji.

Marek Żukowicz

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

Jak zmieniał się Scrum – ewolucja Scrum Guides

Nowy rok jest idealną okazją do przypomnienia sobie zasad Scruma i ponownej lektury Scrum Guide’a. O ile trzymanie się najbardziej aktualnej wersji przewodnika jest poprawne i zalecane, o tyle warto przynajmniej raz wrócić do „korzeni” i samemu przekonać się, w jakim kierunku zmierza ten framework. Celem artykułu było zebranie w jednym miejscu dotychczasowych zmian, jakie nastąpiły w przewodniku na przełomie ostatnich kilku lat, i próba wyjaśnienia, jakie niesie to za sobą konsekwencje.

Michał Cichy

FELIETON

Rozwiązania biometryczne w identyfikacji użytkowników

W dawnych filmach opowiadających o futurystycznej przyszłości można było niejednokrotnie napotkać na sceny, w których bohaterowie otwierali pomieszczenia poprzez przyłożenie dłoni czy też przykładając oko do skanera. W tamtych czasach takie rozwiązania były określane mianem bardzo odległej przyszłości, która szybko nie nadejdzie. Jednakże tego typu technologie są już dostępne i powoli stają się coraz częściej wykorzystywane. Co więcej, możemy je spotkać nawet w codziennym życiu, na przykład istnieją już bankomaty, które rozpoznają użytkownika poprzez układ żył w jego dłoni czy odcisk palca. W niedalekiej przyszłości staną się one swoistym standardem zabezpieczeń, gdyż gwarantują bardzo wysoki procent poprawnych rozpoznań, jak również są proste w użyciu. Takie procedury są w stanie zagwarantować znacząco większy stopień bezpieczeństwa. Jest to bowiem powodowane faktem, że jako użytkownicy systemów biometrycznych nie musimy głowić się o przygotowanie i zapamiętanie hasła, jak również nikt nie jest w stanie ukraść naszego hasła, albowiem to sam człowiek i jego cechy są w tym przypadku kluczem.

Maciej Szymkowski

KLUB LIDERA IT

Idealne dopasowanie

W gospodarce opartej na wiedzy głównym źródłem strategicznej przewagi jest zdolność do uczenia się szybciej niż konkurencja oraz umiejętność zarządzania wiedzą w sposób efektywny. W branży nowych technologii najważniejszym kapitałem są ludzie, których talenty mogą doprowadzić firmę do sukcesu lub do porażki w zależności od zespołów i organizacji, w których przyszło im pracować. Właśnie dlatego kluczowym elementem do odniesienia sukcesu jest znalezienie odpowiedniego zróżnicowania i dopasowania zarówno w kontekście zespołu, jak i organizacji. W tym artykule przedstawię ciekawy punkt widzenia na zespoły zadaniowe, drużyny akcyjne, omówię różne kolory organizacji oraz zwrócę uwagę na kolor turkusowy, w szczególności pod kątem startupów.

Grzegorz Olender

PLANETA IT

Angielski dla programistów. Lekcja 1

Zgodnie z zapowiedziami z poprzednich numerów poniżej przedstawiam pierwszą lekcję minikursu angielskiego dla programistów. Odpowiedzi do ćwiczeń zamieściłem w Internecie, aby nikogo nie kusiło do nich zaglądać podczas nauki 🙂

Łukasz Piwko