REKLAMA

Wykrywanie twarzy i maseczek na polskich ulicach?

Technologia wykrywania twarzy budzi wiele kontrowersji. Rzadziej mówi się o jej realnych zastosowaniach. Firma Vispec z Poznania, w kampanii #widziani24, postanowiła wykorzystać tą złą renomę, żeby mieć okazję pokazać prawdziwy potencjał edukacyjny i biznesowy dostępnych rozwiązań.

 Użycie zdjęć lub wideo w połączeniu z technologią deep learning zostało owiane złą sławą. Głównie przez wykorzystywanie takich rozwiązań do śledzenia ludzi i naruszania ich prywatności.

Państwa takiej jak Chiny czy Rosja naprawdę wdrażają rozwiązania głębokiego uczenia się. Tworzą monitoringi wykorzystujące sieci neuronowe działające jak ludzki mózg. Potrafią one rozpoznać osoby czy konkretne obiekty. Choć daleko nam jeszcze do tych krajów pod względem nadzoru obywateli, to większość z nas nie wyklucza użycia takich środków, np. do kontroli noszenia maseczek w czasie pandemii.

Chcąc zaintrygować odbiorców, na fanpage’u akcji #widziani24 pojawiły się materiały przedstawiające użycie kamer i przykłady identyfikacji obiektów, czyli polskich obywateli. Na stronie organizatora projektu, pojawiły się zdjęcia pokazujące możliwą identyfikację noszenia masek lub nie. Mają one wizualizować, jak technologia, niewłaściwie stosowana, może naruszać prywatność i budzić kontrowersje.

Nasza kampania ma na celu pokazać możliwości naszej technologii, czyli kamer do detekcji obiektów. Jesteśmy świadomi, że takie rozwiązania są źle kojarzone, dlatego nasza akcja ma pozwolić dowiedzieć się o nich więcej – mówi Bartłomiej Janowski, współzałożyciel Vispec.

Żeby zapoznać się z tym, jak dokładnie działają kamery i oprogramowanie, warto odwiedzić stronę widziani24.pl, która wyjaśnia jak wykorzystać je do innych celów.

 

O firmie Vispec

 Firma Vispec to polski dystrybutor inteligentnych kamer marki Luxonis działających w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Rozwiązania tego producenta były opracowywane wspólnie z firmami Intel i OpenCV. Zostały docenione na platformie crowdfundingowej – Kickstarter, zbierając w miesiąc kwotę o wartości $1,358,318. Kamery zostały już wdrożone w amerykańskich firmach i organizacjach, m. in. w NASA, Looking Glass Factory, Occipital, Stroma, Black Swift Technologies.