Kiedy zapytamy naszych rodziców, rodzeństwo czy znajomych, z czym kojarzy im się słowo „czatbot”, wielu z nich odpowie, że z botem od fotowoltaiki – słynną Klaudią Sobieraj. Dla sporej grupy osób czatboty, inaczej zwane wirtualnymi asystentami, to skomplikowana technologia, którą znają tylko nieliczni. Nawet najwięksi przeciwnicy botów nie mogą jednak zaprzeczyć faktowi, że czatboty szturmem przejęły świat marketingu, obsługi klienta, a często także nasze życie codzienne. Czatboty są na Facebooku i Messengerze. Gdy chcemy dowiedzieć się, gdzie jest nasza paczka, to też pomoże nam czatbot. Program pozwoli nam też zamówić pizzę, zapytać o bilety do kina i znaleźć odpowiedź na pytania nawet w środku nocy.
Wirtualni asystenci to obecnie jedne z najpopularniejszych zastosowań sztucznej inteligencji. Typowy czatbot umożliwia komunikację z użytkownikami za pośrednictwem różnych kanałów – stron internetowych, aplikacji mobilnych, komunikatorów, głosu czy poczty elektronicznej. Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na zastąpienie asystentów czy osób pracujących w call centrach czatbotami, bowiem programy te są użyteczne, dokładne i coraz bardziej przewidywalne, nic więc dziwnego, że zyskują na popularności. Mogą rozmawiać z klientami, sugerować konkretne działania, działać jako interaktywne FAQ, odpowiadając na pytania, a nawet pomagać we wprowadzaniu nowych pracowników w szczegóły działania firmy i poszczególnych aplikacji. Ponieważ coraz więcej firm potrzebuje takich wirtualnych asystentów. pojawia się pytanie, co należy zrobić, aby stworzyć takiego czatbota np. na platformie Azure. W poniższym artykule, będącym wprowadzeniem w tematykę tworzenia, testowania i publikowania czatbotów, postaram się udzielić odpowiedzi na to pytanie, pokazując możliwości darmowego narzędzia Bot Framework Composer v2 firmy Microsoft i niektóre z jego najpopularniejszych funkcjonalności. Przybliżę też, jak użycie Bot Framework Emulator, okna Web Chat i okna Watch może zostać użyte w celu debugowania naszego czatbota. Na koniec opublikujemy czatbota na platformie Azure...
Zagadnienia poruszane w tym artykule:
Artykuł pochodzi z magazynu Programista nr 106 (1/2023). Magazyn jest z przełomu lutego i marca 2023 roku. Szczegółowy spis treści wydania nr 106: https://programistamag.pl/programista-1-2023-106/
Autorem artykułu jest Beata Zalewa. Programistka .NET na platformie Azure (obecnie .NET Core), w branży IT od ponad 16 lat. Aktualnie pracuje na stanowisku Lead Technical Architect. Do jej codziennych zadań należy tworzenie dokumentacji związanej z bezpieczeństwem danych i systemów, tworzenie i aktualizacja chatbotów oraz przekładanie wymagań użytkowników na konkretne rozwiązania. Wykładowca akademicki. Posiada tytuł Microsoft Certified Trainer od ponad 12 lat. Prowadzi bloga (https://zalnet.pl), jest prelegentką na konferencjach i spotkaniach związanych z technologiami Microsoft. W wolnym czasie czyta kryminały i zajmuje się amatorsko fotografią. Odskocznią od IT jest praca we własnej pasiece (https://pasiekanaroztoczu.pl).