W artykule tym przejdziemy szybkim krokiem przez historię API graficznych takich jak DirectX, OpenGL, Vulkan oraz towarzyszącego im na przestrzeni lat rozwoju kart graficznych z jednej strony, a z drugiej – gier video. Nie będziemy się uczyli programowania w żadnym z tych API. Artykuł ten powinien być zrozumiały i zaciekawić może każdego, kto interesuje się grami czy grafiką albo przynajmniej w dzieciństwie grał w gry.
Siłą rzeczy w artykule przedstawiono tylko wybrane fakty i zastosowano pewne uproszczenia. To nie będzie kronika kolejnych dat i wydarzeń w historii rozwoju grafiki komputerowej. Chcę raczej zaprosić czytelnika w podróż, w trakcie której będziemy skakali po osi czasu (aż do czasów starożytnych!), aby jak najlepiej zrozumieć, skąd się wzięła sytuacja, jaka panuje obecnie w dziedzinie programowania kart graficznych, i jak może ona rozwijać się dalej w przyszłości...
Zagadnienia poruszane w tym artykule:
Artykuł pochodzi z magazynu Programista nr 119 (4/2025). Szczegółowy spis treści wydania nr 119: https://programistamag.pl/programista-4-2025-119/
Autorem artykułu jest Adam Sawicki. Programista zainteresowany głównie tematem grafiki i gier. Pracował m.in. w firmie AMD, Intel, Microsoft, w branży gier, w telewizji. Ma szerokie doświadczenie – od niskopoziomowego programowania sterowników graficznych i silników gier po fotografię, montaż wideo i VJ-ing na imprezach. Mgr inż. informatyk – absolwent Politechniki Częstochowskiej. Autor wielu artykułów i prelekcji. Od 2004 roku prowadzi bloga asawicki.info.