REKLAMA

Programista 8/2013 (15) – Spis treści

Wydanie 8/2013 (15)

Zapraszamy do zamówienia magazynu w prenumeracie. Magazyn jest dostępny w formie papierowej, .pdf, .ePUB i .mobi. Cyfrowe wersje też występują w wersji cieższej i lżejszej by wszytskie czytniki mogły sobie poradzić z tymi plikami : formularz zamówienia

BIBLIOTEKI I NARZĘDZIA

Aplikacje w chmurze, czyli jak korzystać z IBM SmartCloud Enterprise

Jak ważna staje się chmura, nie trzeba nikogo przekonywać. Coraz częściej zarządzamy
swoimi plikami na wirtualnych dyskach, współdzielimy dokumenty i mniej lub bardziej
świadomie korzystamy z wirtualnych usług. Obecność chmury zaczyna być coraz bardziej
widoczna również w biznesie. Cloud Computing przebojem wdziera się do małych firm
i dużych korporacji. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się również w Twojej organizacji?

Radosław Smilgin i Michał Zacharuk

Artykuł do pobrania: tutaj

JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Sztuczki i idiomy w języku C++ 

Niniejszy artykuł prezentuje sztuczki i idiomy z języka C++. Przedstawia on zarówno te
mniej, jak i bardziej popularne, zatem średnio zaawansowani programiści, jak i ich bardziej
doświadczeni koledzy powinni znaleźć w nim coś dla siebie. Zrozumienie artykułu wymaga
od czytelnika wiedzy z zakresu obiektowych i generycznych aspektów języka C++.

Sławomir Zborowski

PROGRAMOWANIE APLIKACJI WEBOWYCH

Biblioteka jQuery mobile a wieloplatformowe witryny i aplikacje internetowe

W ostatnim czasie dynamiczny rozwój urządzeń mobilnych powoduje, że widoki
aplikacji internetowych powinny być przystosowane do ich wyświetlaczy. Jednakże,
szeroki wachlarz dostępnych na rynku urządzeń i kontrolujących je systemów
operacyjnych sprawia, że zachowanie kompatybilności witryny internetowej ze
wszystkimi z nich staje się być nie lada wyzwaniem. W tym artykule omówię powyższe
aspekty w kontekście technologii ASP.NET MVC 4 oraz biblioteki jQuery Mobile.
Moim głównym celem będzie pokazanie, w jaki sposób, za pomocą biblioteki
jQuery Mobile, przystosować aplikację internetową ASP.NET MVC 4 do wyświetlaczy
dostępnych w urządzeniach mobilnych.

Dawid Borycki

PROGRAMOWANIE GIER

Tworzenie gier na Firefox OS

W tym artykule poznamy podstawy tworzenia gier w HTML5 dla platform mobilnych,
ze szczególnym uwzględnieniem dość młodego systemu Firefox OS. Gra, jaką
stworzymy, będzie relatywnie prosta, ale jednocześnie będzie wykorzystywała
szereg technologii przeglądarkowych (takich jako Audio, Canvas, animacje CSS3,
localStorage, a nawet moduły JavaScript – AMD).

Sebastian Rosik

,,LancerHub.com – the work is getting global”. Freelancing, czyli globalna rewolucja na rynku pracy

Polska spółka technologiczna Team Connect Systems (TCS) ogłosiła w połowie
lipca start nowego, globalnego portalu pracy dla Freelancerów – LancerHub.com.
Dzieje się tak nie bez powodu. Projekt jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany
zachodzące w ostatnich latach na rynku pracy online.

PROGRAMOWANIE GRAFIKI

Szybka grafika 2D – odcinek I

OpenGL kojarzy się nam często z efektowną grafiką trójwymiarową. I całkiem słusznie,
gdyż takie jest właśnie przeznaczenie tej biblioteki. Co jednak, gdy chcemy narysować
coś na płaskiej płaszczyźnie? Wtedy również można użyć OpenGL-a! W niniejszym cyklu
artykułów przyjrzymy się z bliska niuansom programowania grafiki dwuwymiarowej.

Bartosz Taudul

PROGRAMOWANIE GRAFIKI

C++ AMP – dodatkowa moc obliczeniowa dla każdego

Obecnie mamy dość duży wybór pakietów, technologii, jeśli chodzi o możliwość wykorzystania
dodatkowej mocy obliczeniowej oferowanej przez współczesne karty graficzne we własnych
programach. Możemy zastosować technologię CUDA, jeśli korzystamy z kart graficznych
NVIDIA, bądź standard OpenCL, gdy zależy nam na tym, aby nasz program był bardziej
przenośny, pomiędzy różnymi kartami graficznymi obsługującymi standard OpenCL.

Marek Sawerwain

PROGRAMOWANIE URZĄDZEŃ MOBILNYCH

Location based services: obsługa lokalizacji pod Android OS

Urządzenia mobilne stanowią nieodzowną część życia codziennego. Wraz z nimi
zyskały popularność rozwiązania bazujące na lokalizacji. Użytkownicy dostrzegli
wygodę nowych rozwiązań, począwszy od nawigacji satelitarnej po aplikacje wspomagające
trening fizyczny. Potencjał nowej technologii i swoją szansę dostrzegły
również wielkie koncerny takie jak Google, który stworzył pakiet rozwiązań wspierający
nową gałąź rynku oraz swoje dziecko – system Android. Całość została dodana
do trzonu ekosystemu Google, którą jest biblioteka Google Services.

Michał Zawalich

PROGRAMOWANIE BAZ DANYCH

Kolumnowe bazy danych – za i przeciw

Do napisania tego artykułu skłoniło mnie pytanie miłego, skądinąd, i niegłupiego znajomego:
„Czym bazy kolumnowe różnią się od relacyjnych?”. Równie dobrze można by
zapytać: czym czcionka 12 punktów różni się od czcionki zielonej? Zdałam sobie sprawę
z tego, jak wiele nieporozumień narosło wokół prostego w swej istocie pojęcia.

Agnieszka Chodkowska-Gyurics

Indeksy w bazie MongoDB

MongoDB należy do rodziny nierelacyjnych baz danych (NoSQL). Dzięki swoim
zaletom, takim jak duża skalo walność (sharding), możliwość zapisu dokumentów
w znanym i powszechnie stosowanym standardzie JSON (dokładniej
BSON) czy też łatwości replikacji danych (ang. replica sets), znalazł duże uznanie
wśród programistów. Niestety źle stosowany MongoDB, może okazać się
pięta Achillesową pisanej przez nas aplikacji. Najcz ęściej spowodowane jest to
długim czasem odpowiedzi bazy na zada wane zapytania. W wiekszości przypadków
winę za taką sytuację ponoszą administrat orzy bazy lub programiści.
Polega ona na nieużywaniu, bądź t eż złym używaniu indeksó w. W poniższym
artykulę przedstawię kilka praktycznych porad na t emat prawidłowego używania
indeksów w MongoDB.

Bartosz Wysocki

KLUB LIDERA IT

Jak całkowicie odmienić sposób programowania używając refaktoryzacji (część 4)

Większość programistów wie, co to refaktoryzacja, zna zalety wynikające z jej stosowania,
zna również konsekwencje zaniedbywania refaktoryzacji. Jednocześnie
wielu programistów uważa, że refaktoryzacja to bardzo kosztowny proces, wymaga
wysiłku i brak na nią czasu w szybko zmieniających się warunkach biznesowych.
Zapraszam do kolejnej części artykułu poświęconego zagadnieniu refaktoryzacji.

Mariusz Sieraczkiewicz

Scrum jakiego nie znacie. Co można zmieniać i jak?

My nie mamy Product Ownera! Product Owner jest niedostępny! Pracujemy w kilku
projektach w danym momencie! Terminy nam się przesuwają. Testerzy nie mają
czasu, żeby testować nasz kod.I co Scrum na to? Nic! Choćbyś się prężył, wytężał, biadolił, nic! Ortodoksyjni Scrumiści powiedzą: „To nie jest zgodne ze Scrumem”. Powiedzą, że jeśli macie problemy, to dlatego, że Scrum nie jest wprowadzony poprawnie w całości.

Michał Bartyzel i Mariusz Sieraczkiewicz

KLUB DOBREJ KSIĄŻKI

Git. Rozproszony system kontroli wersji

Rafał Kocisz