REKLAMA

Programista 7/2018 (74) – sierpień/wrzesień – Rust – spis treści

Zapraszamy do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Miesięcznik jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB i MOBI oraz AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.

JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Rust z perspektywy programisty C++ (>>więcej o tym artykule<<)

Rust to stosunkowo nowy gracz na rynku systemowych języków programowania. Choć jego historia sięga roku 2006, to o prawdziwej popularności można mówić dopiero w kontekście początku obecnej dekady. Został on wtedy wzięty pod skrzydła organizacji Mozilla, a niedługo później jego kompilator osiągnął poziom pozwalający mu skompilować samego siebie. Przez kolejne kilka lat Rust ulegał burzliwym zmianom, podczas których wiele oferowanych funkcjonalności znacznie się zmieniało, a nawet znikało na zawsze. Okres ten zakończył się 15 maja 2015 roku, kiedy ujrzała światło dzienne jego wersja 1.0. W tym artykule podjęto próbę użycia tego języka przez kompletnego nowicjusza, którego jedynym w tym momencie atutem jest całkiem niezła znajomość języka C++.

Paweł "KrzaQ" Zakrzewski

Przegląd strategii odśmiecania pamięci dostępnych na platformie JVM (>>więcej o tym artykule<<)

Jednym z założeń projektowych języka Java, przyjętych podczas jego tworzenia, było zwiększenie produktywności programistów, którzy będą z niego korzystać. Efektem takiej decyzji jest zastosowanie w Javie całego wachlarza rozwiązań ułatwiających rozwój oprogramowania. Prawdopodobnie najważniejszym z nich jest zwolnienie developerów z konieczności ręcznego zarządzania pamięcią dzięki zastosowaniu automatycznego odśmiecania pamięci.

Piotr Jastrzębski

TypeScript 3.0 – co nowego u webowego dziecka Microsoftu

Niecałe dwa lata od opublikowania wersji 2.0, a jednocześnie zaledwie dwa miesiące od (ostatniego) wydania 2.9, Microsoft wypuszcza nową edycję języka TypeScript. Czy zmiany są aż tak istotne, że należało przekręcić licznik? A może jest to tylko kolejna aktualizacja, a numer wynika jedynie z tego, że nie chciano wydawać wersji 2.10? Przyjrzymy się, co nowego przygotowano dla programistów, i spróbujmy sobie odpowiedzieć na te pytania.

Tomasz Świstak

PROGRAMOWANIE SYSTEMÓW OSADZONYCH

„Na stos rzuciliśmy” – ARM Cortex-M0

W poprzednim artykule (wydanie numer 6/2018 (73)) opisałem podstawowe instrukcje arytmetyczne, logiczne oraz warunkowe realizowane przez rdzeń Cortex-M0. Przedstawiłem także sposób uruchamiania wybranych peryferiów oraz konfigurację środowiska programistycznego. Dzisiaj chciałbym bardziej skupić się na samym rdzeniu i omówić implementację stosu oraz działanie podprogramów i przerwań. Opisane eksperymenty, tak jak poprzednio, mogą być wykonane na platformie Nucleo-F031K6.

Rafał Kozik

PROGRAMOWANIE GRAFIKI

OpenSCAD: programowanie kształtów i brył

Projekt OpenSCAD jest systemem do parametrycznego modelowanie brył 3D, a dokładnie tzw. pełnych brył (ang. solid object), które mają zastosowanie w inżynierii czy projektowaniu CAD, a ostatnio także w bardzo popularnej dziedzinie, jaką jest druk przestrzenny (druk 3D). Przy czym projekt OpenSCAD nie jest typowym programem z interfejsem graficznym, np. wzorem programu FreeCAD czy innych komercyjnych aplikacji.

Marek Sawerwain

PROGRAMOWANIE GIER

Homebrew na Nintendo DS (>>więcej o tym artykule<<)

To, że tworzenie gier nie jest domeną wyłącznie wielkich firm z branży, jest oczywiste. Małą grę na PC, telefon czy przeglądarkę napisał niemal każdy. Narzędzia takie jak Unity mogą pochwalić się przenośnością na praktycznie wszystkie platformy, a poradników i videotutoriali jest w sieci tyle, że życia by nie starczyło na zapoznanie się z każdym. Ale… Jak zrobić grę na Nintendo DS?

Daniel Zalega

LABORATORIUM TEINA

Wireflows w kilku krokach, czyli zrób to sam!

Wireflows są hybrydą, w której wireframes (szkice ekranów) są włączone w schemat ścieżki użytkownika. Dzięki temu wystarczy rzut oka, by zrozumieć, jak będzie wyglądać każdy ekran oraz jak użytkownik będzie pomiędzy nimi się poruszał.

Katarzyna Małecka

STREFA CTF

Never ever to be fooled to pay ransomware! – CTFZone 2018 Quals

CTFZone 2018 Quals to kwalifikacje do konkursu CTFZone 2018, który odbędzie się we wrześniu 2018 w Moskwie. Za organizację wydarzenia odpowiadał rosyjski zespół BIZone, opracowując 24 interesujące zadania, na rozwiązanie których było 36 godzin. Jednym z nich jest opisane w tym artykule zadanie z kategorii Forensics, czyli analizy śledczej.

Paweł Łukasik, Dominik "disconnect3d" Czarnota

FELIETON

Dokąd zmierzamy?

W swojej ostatniej powieści amerykański pisarz Dan Brown przedstawił postać futurysty Edmonda Kirscha, który starał się odpowiedzieć na pytanie nurtujące ludzkość od wieków – „Dokąd zmierzamy?”. W ramach poniższego artykułu postaramy się odpowiedzieć na tak postawione pytanie, jednakże odnosząc je do informatycznych systemów bezpieczeństwa. Przyszłość jest bowiem bardzo ciekawa i proponuje bardzo interesujące rozwiązania.

Maciej Szymkowski

KLUB DOBREJ KSIĄŻKI

Adaptywny kod. Zwinne programowanie, wzorce projektowe i SOLID-ne zasady. Wydanie II

Rafał Kocisz